Piękne włosy

Wypadanie włosów to problem, z którym zmaga się wiele kobiet, zwłaszcza w okresie przejściowym, między latem i jesienią oraz zimą i wiosną. Z tego wpisu dowiecie się jakie są najczęstsze przyczyny wypadania włosów, jak zdiagnozować problem raz jak sobie z nim poradzić.

Zacznijmy od teorii

Na naszej głowie znajduje się 100 tysięcy włosów, w różnej fazie wzrostu. Wyróżniamy 3 fazy:

  • Fazę wzrostową (anagen) – 85%,
  • Fazę katagenu 1% (przejściowa),
  • Fazę telogenu (wypadane) 10-20%.

Normą jest to, że w ciągu dobry wpada nam od 70 do 100 włosów, w zależności o ich wyjściowej ilości. Jeśli zauważymy, że włosów wypada nam więcej niż zazwyczaj, warto dokładnie przyjrzeć się temu problemowi i usunąć stresory, które ten stan powodują.

Jakie są przyczyny wypadania włosów?

Pamiętajmy, że istnieją różne typu wypadania włosów i mogą być powiązane nie tylko z czynnikami środowiskowymi, ale również ze stanami chorobowymi, dlatego jeśli po 3 miesiącach odpowiedniej diety i usunięcia stresorów problem nie wstępuje, warto skonsultować się z dermatologiem oraz trychologiem. W tym wpisie omówimy łysienie telogenowe, czyli takie w którym uszkodzone zostają mieszki włosowe, powodując wcześniejsze ich wypadanie. Prawidłowym jedzeniem jesteśmy w stanie zadziałać na włos w stanie anagenu, zapewniając mu wszystkie składniki potrzebne do prawidłowego wzrostu. Nie jesteśmy w stanie nic zrobić dla włosów, które już przeszły w stan telogenu – te włosy i tak na wypadną, robiąc „miejsce” włosom, które będą odrastać.

Co skraca czas życia włosa?

Do najczęstszych czynników, które skracają fazę anagenu i powodują telogenowe wypadanie włosów zaliczamy:

  • zmiany hormonalne

o w okresie ciąży – np. zwiększone wypadanie włosów po porodzie
o spowodowane przez leki – np. po ostawieniu antykoncepcji hormonalnej
o pojawiające się w trakcie menopauzy

Z obserwacji z gabinetu wynika jednak, że najczęstszym problemem hormonalnym powodującym nadmierne wypadanie włosów jest hiperinsulinemia. Wysoki poziom insuliny powoduje zwiększenie wydzielania androgenów przez jajniki, a androgeny niszczą mieszki włosowe.

  • stres, zarówno ostry jak i przewlekły

Wspomniane wcześniej androgeny wydzielane są także przez nadnercza w sytuacjach stresowych. Co więcej stres powoduje obkurczenie naczyń krwionośnych, co zmniejsza ilość substancji odżywczych docierających do mieszków włosowych.

  • silne infekcje – bardzo często obserwujemy w gabinetach wzmożone wypadanie włosów po przejściu zakażenia covidem
  • zabiegi pod narkozą
  • choroby tarczycy
  • wiele leków oraz choroby układowe
  • niedobory pokarmowe
  • diety ze zbyt dużym deficytem energetycznym

Szczególnie istotnym do omówienia tematem przy problemie wypadania włosów są diety o bardzo niskiej kaloryczności. Bardzo często jest tak, że podejmując decyzję o odchudzaniu chcemy osiągnąć szybki efekt, nie patrząc na to jakie koszty poniesiemy. Rozpoczynamy gotówkowe diety, które nie dostarczają odpowiedniej ilości składników mineralnych, białka oraz energii. Najczęściej takie odchudzanie szybko kończy się niepowodzeniem i zapomnieniem, a wypadanie włosów jest właśnie jego rezultatem.

Ciężko nam jednak skojarzyć te dwa fakty, ponieważ restrykcyjna dieta poskutkuje nadmiernym wypadaniem włosów dopiero po kilku miesiącach. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ od momentu narażenia cebulki włosa na
uszkodzenie, do jego wypadnięcia mija około 3-4 miesięcy. Co więcej takie niepełnowartościowe diety zaburzają funkcjonowanie tarczycy, zmniejszając konwersję t4 do t3 oraz wychwyt hormonów przez tkanki, co jeszcze bardziej zintensyfikuje wypadanie włosów.

Jeśli mierzymy się z problemem wypadania włosów, bardzo ważne jest to, aby zastanowić się jaki czynnik mógł u nas spowodować łysienie telogenowe. Najczęściej ustępuje ono samoistnie, jeśli czynnik powodujący został usunięty. Jeśli jednak czynnik uszkadzający będzie stale obecny w naszym życiu może spowodować bardzo dużą utratę włosów.

Co jest istotne w leczeniu telogenowego wypadania włosów?

Przede wszystkim identyfikacja i usunięcie czynnika powodującego szybsze wejście włosa w fazę telogenu. Ponieważ jesteśmy na blogu o tematyce leczenia żywieniowego spojrzymy na ten temat pod kątem badań, jedzenia i stylu życia.

Od czego zacząć?

Pierwszy krok – zbadaj się!

Najważniejsze jest znalezienie przyczyny wypadania włosów. Mieszki włosowe są bardzo aktywne metabolicznie i są bardzo wrażliwe na to co dzieje się w naszym ciele. Podstawowe badania laboratoryjne pozwolą nam sprawdzić jaki jest stan odżywienia organizmu. Przy wypadaniu włosów konieczne jest zbadanie:

  • hormonów tarczycy – problemy z pracą tarczycy bardzo często związane są z wypadaniem dużej ilości włosów
  • morfologii, ferrytyny oraz poziomu witaminy B12 – aby sprawdzić stan odżywienia organizmu
  • glukozy i insuliny – aby ocenić stan gospodarki węglowodanowej w organizmie

Drugi krok – działanie celowane

Jeśli w badaniach mamy widoczną oczywista przyczynę wypadania włosów należy ją leczyć. Decyzję o podjęciu leczenia podejmuje zawsze lekarz, warto jednak wspomnieć o naszej chęci rozpoczęcia leczenia dietoterapii danych zaburzeń, ponieważ pierwszym krokiem w leczeniu wielu chorób przewlekłych jest zmiana stylu życia.

Trzeci krok – zapewnij włosom wszystkie składniki niezbędne do wzrostu

zbilansowana-dieta-na-wlosy

Dieta dla zdrowych włosów, to dieta o niskim ładunku gikemicznym, która będzie zapobiegać nadmiernemu wydzielaniu insuliny. Niski ładunek gilkemiczny posiłku, nie oznacza wcale że z naszej diety musimy wykluczyć wszystkie produkty z wysokim indeksem glkemicznym (np. banana), tylko że posiłki muszą być odpowiednio skomponowane. Bardzo ważna jest tutaj obecność warzyw – starajmy się zawsze od nich zaczynać posiłek, chudego białka, pełnoziastnistych produktów zbożowych oraz dobrego jakościowo tłuszczu.

O prawidłową gospodarkę insuliną i glukozą dba także wysyłek fizyczny, sen oraz racjonalne zarządzanie stresem. Nie możemy o tych czynnikach zapominać, chcąc prowadzić zdrowy styl życia i cieszyć się zdrowymi włosami.

 

Składniki odżywcze bardzo ważne dla prawidłowego wzrostu włosa to:

  • odpowiednia ilość energii
  • odpowiednia ilość białka, które jest głównym budulcem włosa
  • odpowiednia ilość tłuszczów pochodzących z produktów roślinnych (orzechy, nasiona, oleje) oraz ryb morskich
  • żelazo – o najlepszej przyswajalności znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego, wegańskie źródła tego pierwiastka to soja, kakao, sezam, strączki, natto, pestki, orzechy, kasze.
  • niacyna i inne witaminy z grupy B – znajdziemy je w mięsach, rybach, produktach z pełnego ziarna, nasionach roślin strączkowych, jajach oraz warzywach i owocach.
  • witamina B12 – którą znajdziemy tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego.
  • witamina C – uczestniczy ona w syntezie kolagenu, znajdziemy ją w warzywach i owocach.
  • witamina A – jej prekursor – beta karoten znajduje się w pomarańczowych warzywach i owocach takich jak marchew, bataty czy dynia oraz zielonych liściach.
  • witamina D – nie da się pokryć jej zapotrzebowania dietą, należy dbać o syntezę skórną i racjonalną suplementację.
  • siarki – produkty pochodzenia zwierzęcego oraz warzywa o intensywnym zapachu (cebula, czosnek, kapusta).
  • cynku – produkty mięsne, nasiona, pestki, ciemne kasze.

Nie możemy również zapominać o tym, że do prawidłowego wchłaniania składników pokarmowych, szczególnie żelaza i witaminy B12 niezwykle istotny jest stan naszych jelit, dlatego jeśli zmagamy się z dolegliwościami ze strony przewodu pokarmowego, powinny być one zdiagnozowane i leczone.

Bardzo często niedobory składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego wzrostu włosa występują u wegan i wegetarian, dlatego jeśli decydujesz się na taki sposób żywienia, powinieneś umówić się na konsultację dietetyczną i omówić jak komponować dietę, aby była pełnowartościowa.

A co z suplementami?

Pamiętajmy o tym, żeby nie wprowadzać do diety żadnych suplementów bez konsultacji ze specjalistą, dlatego że mogą one być stosowane niepotrzebne i wywierać niekorzystny wpływ na zdrowie oraz mogą wpłynąć na wyniki diagnostyki laboratoryjną. Świetnym przykładem takiego niekorzystnego działania jest tutaj biotyna. Bardzo rzadko zdarza się, że jej niedobór jest przyczyną wypadania włosów, a jej przyjmowanie zaniża pomiar poziomu TSH, insuliny oraz wielu innych hormonów, co sprawia że badania, które otrzymamy są niewiarygodne.

Mam nadzieję, że z tego wpisu dowiedzieliście się jakie są najczęstsze przyczyny wypadania włosów, kiedy szukać przyczyny oraz jak jeść, aby włosy były piękne i zdrowe!

Zapraszam również do zapoznania się z materiałem wideo jaki dla Was przygotowaliśmy.

 

mgr Ewa Gajko

Write a comment:

You must be logged in to post a comment.

Strona wykonana przez Monsta.Online